Werf West Amsterdam

Onderzoek naar de voormalige NDSM-scheepsreparatiewerf met een indrukwekkend industrielandschap, gedomineerd door betonnen droogdokken.

In opdracht van TT Vasumweg, 2025

‘De werf wordt gevestigd aan den ingang van het Noordzeekanaal en zal voorzien zijn van de meest moderne dokinrichtingen. In plaats van scheepshellingen zullen dokputten worden ingericht; iedere put zal zijn voorzien van eigen installatie en waterregeling. Wanneer het z.g. “casco” van een schip is gebouwd, zoodat het te water wordt gelaten, wordt de dokput met water gevuld. Het in den dokput toegelaten water zal komen uit een daarvoor
bij het werfterrein te graven kanaal, dat een zijvaart van het Noordzeekanaal zal zijn. De gereedgekomen romp van het schip zal op die manier uit den dokput het kanaal invaren en daar worden afgewerkt. Schepen, die er komen dokken, leggen dien waterweg in tegenovergestelde richting af.’

Dit schreef het Algemeen Handelsblad op 8 november 1920 over de hypermoderne scheepswerf in aanbouw van de net opgerichte Nederlandsche Dok Maatschappij. Het terrein, dat later bekend zou komen te staan als Werf West, is de laatste scheepsreparatiewerf in Amsterdam die nog als zodanig in gebruik is. Dit gebied is onderdeel van Havenstad en moet in de toekomst getransformeerd worden tot multifunctionele stadswijk. Om een goede afweging te kunnen maken is een cultuurhistorisch gebiedsonderzoek met een inventarisatie van waardevolle erfenissen nodig. In combinatie met dit cultuurhistorische gebiedsonderzoek is ook een transformatiekader gewenst: aanbevelingen die gaan over het ‘laadvermogen’ van de locatie.

Beeld: overzicht van het terrein in 2011, Stadsarchief Amsterdam.